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INTERVIEWS / FRANCESCO RUSSO

gioca poi un ruolo fondamentale, permetten- I have decided I wanted to be part of this mutation. At first I
do alla creazione di divenire qualcosa di unico. thought I wanted to design clothes but then, when I moved to
Milan and started to study the art of creating clothes and acces-
Chi sono le donne che scelgono le creazio- sories, I realized that footwear, for their being so “sculptural”,
ni di Francesco Russo, quali sono i loro se- were the subject to which I would have liked dedicate my work.
gni distintivi?
Sono donne autorevoli, determinate. Sono cre- What was the greatest teaching you received working
sciuto in una famiglia tipica del sud Italia con for the major of fashion?
una mamma che oltre al suo lavoro di sarta, Each of the people with whom I was lucky enough to work
era la figura centrale della famiglia, il punto di
riferimento in termini di educazione, sup- in the course of these 20 years, transmitted messages and
porto emotivo, confronto. Sono donne specific teachings. One to whom I owe much was
con questa forza che mi attraggono da Fabio Zambernandi, creative director of the Prada
sempre. Si può partire da una scarpa group. Fabio taught me the free creative approach to
per creare una personalità? Può que- footwear. The importance of materials, colours. The
sto accessorio cambiare a seconda
della donna che la indossa? Credo che very idea of daring combinations of not similar materials.
il punto focale sia sempre e solo la per- He is definitely one of my most important mentors. Even with
sonalità della donna e non il contrario. Stefano Pilati, then creative director of Yves Saint-Laurent, the
Senz’altro una scarpa a tacco alto influisce creative exchange has been very strong, sometimes I dare say
sull’aspetto piscologico di chi la indossa, cam- even violent. I think the period in which I worked with him is
bia il suo portamento ma la scelta è attribuita a
chi la indossa. Il valore e la percezione dell’ac- definitely what I still consider the most flourishing creatively.
cessorio cambiano a seconda della personalità
di chi lo porta. What does it mean for you to create?
To translate into physical something that comes from
Si può partire da una scarpa per creare emotions, insights, observations. Despite coming from
una personalità? Può questo accessorio things seen and experienced, the creative process
cambiare a seconda della donna che la comes from something undefined. The personal
indossa? interpretation plays a fundamental role, allowing the
Credo che il punto focale sia sempre creation of becoming something unique.
e solo la personalità della donna e
non il contrario. Senz’altro una Who are the women who choose the creations of
scarpa a tacco alto influisce sull’a- Francesco Russo, what are their distinctive marks?
spetto piscologico di chi la in- Women are authoritative, determined. I grew up in a typical
dossa, cambia il suo portamento southern Italian family with a mother who in addition to her
ma la scelta è attribuita a chi la
indossa. Il valore e la percezio- work as a seamstress, was the central figure of the family,
ne dell’accessorio cambiano a the reference point in terms of education, emotional
seconda della personalità di support, confrontation. The women with this
chi lo porta. strength have always attracted me.

Can you start from a shoe to create a
personality? Can this accessory change
depending on the woman who wears it?
I think that the focus is always and only
the personality of the woman and not
the opposite. Certainly a high-heeled
shoe affects on the psychological aspect
of the wearer, it changes her behaviour
but the choice is attributed to the
wearer. The value and perception of
the accessory change depending on
the personality of the wearer.

Collezione SS 15
Accanto in trasparenza: interno Boutique Francesco Russo

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